dissabte, 11 d’agost del 2007

Postals Vieneses: El Tercer Home o la Metàfora del Capitalisme

Si aquestos dies estem pendents de les fluctuacions econòmiques i dels moviments intensos a tot el món, no podem deixar de fixar-nos en la pel.lícula d'Orson Welles: El Tercer Home. Tota una crítica a la part fosca d'un sistema econòmic, no només capitalista sinó també comunista. Allà on els negocis es troben amb les clavegueres més fosques de totes les èpoques de la Humanitat.

Al Prater de Viena trobem una d'aquelles nòries gegants més importants i famoses. L'espectacle està garantit. A més a més, una de les sorpreses més agradables és el museu de maquetes i personatges animats en uns diaporàmes molt ben fets. Expliquen la història de la ciutat de Viena. Però per explicar les històries del món, Orson Welles va buscar una ciutat en plena postguerra, en zona neutral, per fer un retrat de l'especulador. Un retrat en blanc i negre com la seva pel.lícula de l'economia del món que gira com la nòria del Prater. Des d'allà es pot pujar a la banda més alta de la ciutat per tenir al món als teus peus, i per l'altra, baixar a les clavegueres on s'amaguen aquestos personatges.

Aquestos dies podrem veure com la nòria gira sobre les borses de tot el món, i uns quants faran molts beneficis a costa dels altres. El tercer home és el tercer sector productiu, o un exemple del tercer sector econòmic: industrial, serveis i especulació. Tant que van pujar els pisos i les cases, i ara que baixen, faran pujar els preus dels aliments per tenir a la gent al puny de les seves mans. Hi ha països on la lliure competència i una economia sana han contingut els preus i poden tirar endavant. En altres llocs els oligopolis i les màfies econòmiques portaran la ruïna a la gent, i a molts la fam. Com el protagonista de la pel.lícula, cal descobrir el responsable que s'amaga darrera de tot aquestos crims.