Normalment tenim la idea que un mur és un element permanent, consolidat,
preparat per romandre aixecat. Però igual que l'aigua fendeix la roca
de la costa, el temps també afecta a les muralles que aixeca l'home. I
aquestes parets construïdes per la societat, en un moment determinat
poden ser desmuntades i traslladades cap a un altre lloc, anys o segles
més tard. No només el totxo o la pedra, com a element físic, pateixen
aquest procés, sinó que també afecta als elements espirituals o
immaterials, parlant de la seva societat. Perquè les muralles socials
també s'aixequen i s'abaixen en funció dels interessos personals. Des
d'una perspectiva global, podem entendre que l'energia no es crea ni es
destrueix, només es transforma, com expressa la fòrmula atòmica. I per
tant, el conjunt sumaria zero, però l'ordre de factors sí que afectaria
al producte.
Els elements
materials acostumen a ser els més abundants en el paisatge: les muralles
de Babilònia s'aixecaven amb tàpia, de fang i palla, igual que les
seves cases. A Catalunya, la majoria de cases es van aixecar amb pedra i
fusta. I els castells de l'Edat Mitjana mostraven les torres i els murs
ben parats. L'element central i bàsic era la torre, la qual oferia
protecció i acolliment. Les escales de fusta connectaven les diferents
estances. Al cap dels segles, es van anar desfents aquestes torres, que
van passar a formar part dels masos i cases de pobles i ciutats. Tot
això succeïa paral.lelament als canvis que es feien a nivell social,
immaterial, i que es reflectien sobretot en el dret. I més en el nostre
dret català.
Les
torres eren el punt de referència de la societat d'aquella època, la
seva icona constructiva més representativa: ja fos la torre del castell o
la del campanar, a veure quina s'aixecava més alta. A més a més, els
camins connectaven cadascuna d'aquestes edificacions, per més que fossin
en un emplaçament difícil, havien de tenir un camí d'accés i formaven
part d'una xarxa, no eren un element aïllat. Els camins podien ser de
camí ral, particular, de peatge o no. Això també es pot veure en el dret
català, construït sobre els usatges, i desenvolupat amb drets i
constitucions, pedra sobre pedra, per conformar una societat
determinada.
La nostra societat contemporània ha canviat les torres pels gratacels. I
els camins s'han eixamplat per transformar-se en carreteres i autovies.
També públiques i privades, gratuïtes i de peatge. Malgrat que veiem
que els blocs de pisos i oficines com l'element més important
actualment, jo diria que això és relatiu. Precisament la dedicació de la
nostra societat cap a la mobilitat motoritzada i les carreteres és,
fins i tot, molt més important per l'afectació als recursos naturals, i
el seu impacte en el territori. El nostre tòtem ja no és el cavall o el
ruc dels segles anteriors, sinó el cotxe com a objecte privat que
circula sobre una via pública.
Una perspectiva superficial des del
segle XVI diria que un cop enderrocades les muralles medievals, la
societat ha progressat i és més "oberta". Però una visió profunda, ens
revela que s'han aixecat unes muralles encara més altes i amenaçadores.
Les carreteres modernes són aquestes enormes parets aixecades sobre
elements físics com el ciment i el petroli. Aquestes rutes, traçades amb
tiralínies des d'un despatx que trenquen rius i muntanyes, posades al
servei dels interessos dominants. I que moltes vegades, marginen i
trenquen també les relacions de paisatge humà i social, deixant totes
aquestes subordinades en mans dels posseïdors d'un carnet de conduir.
En la majoria de països europeus avançats aquesta xarxa de camins ha
intentat evitar aquestos efectes perniciosos oferint uns traçats més
pensats per a tots els usuaris de la via pública: al costat de camins i
autovies, trobareu camins per anar a peu i en bicicleta. A Espanya, i a
Catalunya, encara es demostra l'endarreriment material i social quan ni
tant sols existeixen vorals en condicions, i prou segurs per a no
jugar-se la vida. Us asseguro que el progrés avui dia posa en qüestió el
cotxe privat, i tota aquesta despesa en xarxa viària insostenible. Els
beneficis que reporta aquestes carreteres i autovies són clarament
inferiors al perjudici d'una societat abocada a compensar el dèficit
econòmic que provoca la seva construcció i, sobretot, el seu
manteniment. Això ho podem veure en la ruïna de les administracions
públiques: siguin ajuntaments, o governs autonòmics o estatals. Els
ingressos de la mobilitat: multes, peatges i impost de circulació, no
compensen les seves despeses: manteniment, policia, construcció
finançada per privats o públics, amb hipoteques com els peatges a
l'ombra. Quan veurem retallades en aquest camp econòmic, i es deixaran
de subvencionar sectors deficitaris com el de l'automòbil, tal com ha
passat amb les reconversions navals o siderúrgiques? Pot ser un procés
ràpid o lent, però hem de tenir clar que cal plantejar alternatives que
desfacin aquestes muralles modernes, abans que ens caiguin a sobre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada