dilluns, 27 d’agost del 2007

Aer Lingus: volant entre els interessos comercials i polítics

Aquest mes d'agost a Irlanda ha estat tema de controvèrsia i debat a tots els diaris nacionals la decisió de la companyia aèria
Aer Lingus de traslladar els drets de vol fins a Londres de l'aeroport de Shannon a l'aeroport de Belfast. Una decisió que ha trasbalsat molta gent, i que s'afegeix als canvis en les condicions laborals amb una amenaça de vaga. A sobre, o al costat mateix, tenim la famosa Ryanair.
 

Els canvis polítics a Eire, tant al sud com al nord, s'han combinat amb els canvis econòmics per afectar la marxa d'Aer Lingus. Aquesta companyia aèria va ser privatitzada per l'estat, el qual conserva un paquet important d'accions. Com altres companyies d'aquest tipus, els costos energètics i laborals són importants, més enllà del cost d'amortització de les aeronaus. Al seu costat trobem la companyia Ryanair, de molt baix cost diria, i un servei ajustat al seu preu, és clar.
Aer Lingus té uns preus raonables, i els vols directes a Dublin i Cork des de Barcelona estan plens, amb un servei decent. Tanmateix, la pau a Irlanda del Nord comporta uns acords polítics, amb trascendència econòmica. A la Unió Europea això és claríssim, molt més que als Estats Units. El tractat de pau a Irlanda del Nord ha permès que Aer Lingus s'estableixi a l'aeroport de Belfast. I això és degut al canvi de perspectiva territorial. És un reflex de que l'illa ja no està dividida, i per tant, es pot operar per sobre de les fronteres. Però per aconseguir volar des de Belfast a Londres, concretament a l'aeroport de Heathrow, calia tenir drets de vol. I Aer Lingus ha transferit els drets des de l'aeroport de Shannon cap a Belfast. Per tant, hi ha hagut un gran debat per part de la regió perjudicada. Cal afegir que les condicions laborals a Irlanda del Nord estan per sota de les d'Irlanda del Sud, amb la qual cosa els treballadors, i sobretot, els pilots van convocar una vaga els dies 21 i 22 d'agost passat, que es va anul.lar després d'obrir una taula de negociació amb la direcció.
En aquestos moments, la decisió ha fet plantejar tota una sèrie de qüestions: per una banda, la manera de privatitzar la companyia aèria per part de l'estat? només el ministre competent era conscient de les conseqüències, mentre els parlamentaris no deien ni piu? quines compensacions econòmiques comporten els acords polítics d'Irlanda del Nord? el creixement econòmic irlandès dels darrers anys ha arribat a un sostre, ja que cal gestionar els recursos existents, més que expandir-se? les diferències laborals entre estats afavoreixen el creixement del beneficis de les companyies particulars en detriment del servei a la societat? les decisions a nivell estatal perjudiquen a les regions sense capacitat de resposta política adient? quines semblances podem trobar en aquest cas entre Eire i Catalunya?