Ja ho diu Jesús a l'Evangeli de Mateu, 10,28-31:"cuideu-vos més dels que maten l'esperit que no pas dels que maten el cos". Perquè realment el gran mal s'escampa enmig de mentides per dominar la gent i fer-los esclaus. A l'Antiguitat la vida i la mort eren viscuts com a part de la natura. Així es demostrava la força del triomfador, quan la conquesta era acceptada pel vençut. No hi havia la perversió de justificar-la per aconseguir una submissió personal. Els pobles indígenes sempre ho han tingut present. També ens ho comentava Vico a l'etapa heroica.
Podem llegir el text de Tàcit sobre "La vida de Juli Agrícola" editat per Adesiara amb traducció del Xavier Patiño. Allà ens explica la vida del cònsol romà que va conquerir Britànnia. Tàcit no busca justificacions morals. És més, dona veu a un costat i a l'altre. Hom parla aleshores de dret natural com a font de coneixement.
Però l'evolució de la humanitat ha perfeccionat el domini sobre els vençuts. No només els fan esclaus, sinó que a més els fan creure en la seva llibertat. L'exemple de la Inquisició espanyola és clar, i encara es fa més evident en la novel.la de George Orwell "1984". Quins són els patrons que es repeteixen en procés de justificació de la nova legitimitat, on la veritat queda anorreada?
Tal com passa quan es comet un crim, els culpables primer intenten negar l'evidència del delicte. És la fase de negació. Després esborren qualsevol senyal o empremta. Seria la fase d'amagar les proves. La tercera fase serà construir un nou relat. Cal falsificar les proves i substituir-les per unes falses. La intenció és crear un nou imaginari per modificar les creences de les persones, establir nous apriorismes. Doncs així es desvia l'atenció dels testimonis. Caldria anomenar aquesta com la construcció del Laberint d'Ariadna.
El proper pas es difamar la víctima, fer-la culpable del delicte. I per mantenir l'engany, anar repetint el mateix discurs. És la part de reforç, i record, per justificar el nou ordre social, i legitimar la violència de l'estat. Tot això està tan ben explicat en Orwell, que em meravella la seguretat amb que encara alguns pontifiquen des de la seva trona oficial. Un altre exemple conegut és de Josephine Tey i la seva novel.la "La Filla del Temps".
Tot aquest procés forma part de la vida dels pobles, i de les persones. No vull dir que tothom sigui innocent, vull dir que tothom ho ha fet en algun moment. Però si volem avançar en la recerca de la veritat, i assolir la llibertat, hem de ser conscients del nostre esclavatge i sortir de la caverna.