La historiografia oficial que ens fa veure algunes coses amb un
sentiment de tristor , que, de vegades, no ens deixen veure-hi clar. I
em refereixo tant a la que està a favor com en contra d'una determinada
interpretació. És com el blanc i negre, i no es veuen els colors de la
vida. En la història de la construcció espanyola i francesa, Muret
va ser una fita gloriosa, i per a la construcció d'una nació catalana
un desastre. Però per al naixement del poble català, només va ser una
fita més.
La forja d'un poble rau en les adversitats que va superant, en el foc,
el mall i l'enclusa. Al segle XIII, als anys del 1200, la revolució
feudal està en el màxim esplendor. Però les contradiccions d'aquella
societat estan a punt d'esclatar. Des de finals del segle V, l'imperi
romà s'ha anat desfent a poc a poc. A Constatinoble encara hi ha un
emperador, a Roma encara regna l'altre emperador, l'Apostol, el Papa com
se l'anomenava aleshores. Després dels darrers intents de Carlemany de
restaurar la força de l'imperi, al segle IX, l'evolució social comença a
donar els primers fruits al segle X, i passat l'any 1000, al segle XI.
Aquella provincia romana anomenada Gal.lia Narbonessa, que va de Nimes
fins a Barcelona, sota el domini del poble got, s'està expansionant de
punt a punta. Ha nascut una nova societat pròspera i en desenvolupament.
A l'any 1000 tots els comtes catalans, els d'Urgell, Empúries,
Barcelona, Cerdanya, Conflent, Rosselló, Carcassona, sota l'empara de
l'esglèsia de Roma, comencen la conquesta més avall del riu Llobregat,
més enllà de la Torre de Berà i la Marca d'Hispania. És una marxa cap al
sud, però no són els únics que marxen cap al sud, els francs també ho
fan.
A la Jihad islàmica que arriba a l'Andalus, els cristians han
aprés a oposar la Croada. La Gàl.lia Narbonesa està creixent, es
succeixen la Marca de Gótia, la Septimània, etc... L'antiga província
narbonessa està prenent el relleu a la florent Provença d'aleshores.
Però aquest creixement comporta una crisi d'adolescència. Quin projecte
polític ha d'encapçalar aquell poble nascut a l'antiga Gàl.lia romana? I
la resposta a la pregunta es va prendre al segle XIII.
Cal pensar
que aleshores tota el territori des del Ròdan fins al Llobregat i fins
al Garona parlaven la mateix llengua romanç, batejada com a llemosí,
vivien de manera política i social semblant, sota el sistema feudal que
aportava prosperitat i llibertats després de l'esclavatge i decadència
de l'Imperi Romà. I una religió cristiana que donava un sentit a la seva
vida després de la caiguda dels ídols. Una societat feudal i cristiana
que es fonamenta en la fidelitat i el jurament, a Déu i als homes. Quan
els senyors havien de prometre els drets davant Déu i els homes, abans
de rebre l'homenatge dels seus vassalls. Però el creixement i
prosperitat d'aquell país s'estava esquerdant.
La prosperitat fa que
augmentin les lluites entre cristians, i no es pot sortir d'aquest
cercle. A la relaxació moral i religiosa, neixen els càtars demanant una
ascesi i una reforma religiosa. No ens enganyem, és una resposta
puritana als problemes d'una esglèsia decadent. Els monestirs travessen
una crisi també. Els nobles feudals, laics i religiosos, es disputen les
riqueses materials. El país està dividit, i els voltors estan aprop. El
papat es troba en un dilema: com que havia emparat la lluita dels
nobles al seu servei, veu que se li comencen a escapar, i a anar per
lliure. Calia posar ordre, i decreten una croada de cristians contra
cristians. Els francs de Simó de Monfort, i altres nobles que volen
aconseguir honors i riqueses, ataquen el país. El motiu oficial era
erradicar l'heretgia càtara. Però l'altre era ocupar el lloc dels
senyors que els governaven. I aquestos es van trobar al mig del dilema:
per una banda devien obediència al papat, però per l'altra, el mateix
jurament els obligava a defensar els seus vassalls dels enemics. I entre
els seus vassalls es comptaven catòlics, no catòlics i càtars. El papat
va obligar a tothom a triar, i va arribar a posar la religió entre
l'espasa i la paret. Mai més res no tornaria a ser igual.
El comte
de Barcelona, Pere I, n'era conscient. El seu primogènit i hereu estava
en mans del papat i de Simó de Montfort com a hostatge per complir les
promeses que havia fet. Però tampoc no podia desemparar els seus
vassalls. I cap a Muret es van aplegar els dos exèrcits. La sort ja
estava decidida per endavant. Els catalanoccitans van guanyar la
batalla, però el comte no podia sortir-ne viu. Si ell vivia, el papat i
Simó de Montfort matarien el primogènit. No hi havia altre sortida, i es
va llençar sol enmig dels enemics, on va morir lluitant. L'aparent
derrota d'aleshores va obrir les portes a un nou camí. Mentre la part
nord del país, l'actual Occitània passava a dominar i civilitzar els
francs. La part sud, la part de Catalunya, passava a conquerir el
Mediterrani. El nou comte de Barcelona, Jaume I, aixecava el seu
projecte d'un mediterrani català. Del llemosí es va passar al català i
llenguadocià actuals. El provençal i el català no es dirien igual, però
no deixarien de ser mai allò que van ser: sang de la mateixa sang. Una
sang compartida durant molts segles, i que ara alguns tenen la gosadia
de dir que va ser només un somni.
Com que la Història torna, i ara
l'imperi català s'està desfent i la pressió torna a empènyer cap al
nord, aviat els catalans i occitans tornarem a estar junts. I el papat
haurà de tornar a demanar ajuda als catalans. Sigui aquí o en qualsevol
lloc del nostre món.